✍️ بابک قلی زاده دارستانی
میرزااحمدخان عمارلویی درسال 1253 ه.ش درروستای «جیرنده »ازتوابع امارلوی شهرستان رودباربدنیا آمد.اوپس ازتحصیل مقدماتی درقزوین به نجف اشرف رفته ودرزمره شاگردان آخوندخراسانی وملاعبدا...مازندرانی جای گرفت.درتبریزبه نماینده گی ازآخوندخراسانی به مشروطه خواهان پیوست ودرکنار«باکسترویل»درجبهه نجات فوج جنگید.وی دردوره دوم مجلس شورای ملی ازقزوین ودردوره سوم ازطرف مردم یزدبه نماینده گی رسیدوبه کمک سیدحسن تقی زاده به عضویت حزب دموکرات درآمد.اوبه نماینده گی مجلس موسسان انتخاب شدتابه تغییرسلطنت ازقاجاربه پهلوی رای دهد.با آغازدیکتاتوری رضاخان ،امارلویی هم مناصب دولتی مهمی راکسب کرد.
درسال 1304 کفیل حکومت خوزستان شدودرآنجا بافضل ا...زاهدی رفاقت پیداکردواورادرسرکوب شیخ خزعل یاری رساند.زمانی که زاهدی به فرمانداری رشت رسیدمیرزااحمدخان نیزبه رشت آمدوتلاش کردتابا کمک زاهدی درسال 1305 شمسی واردمجلس ششم شودولی تلاشش بارهبری مخالفانش یعنی آیت ا...رسولی ناکام ماند.
وی درسال 1309 به حکمرانی اراک رسید که ازملک فیصل پادشاه عراق میزبانی کرد.آنگاه به زادگاهش رودباربازگشت ورئیس معارف (آموزش و پرورش رودبار ومنجیل ) گردید.امادر19 آبان 1311 ه.ش درگذشت .
احمد عمارلویی معروف به میرزا احمدخان عمارلویی، روحانی و از فعالان جنبش مشروطه بودهاست.
وی در نجف شاگرد آخوند خراسانی بود. وی ارادتمند ملا عبدالله دیوشلی مازندرانی نیز بود.
وی از ماموران آخوند خراسانی در میان مشروطه خواهان بود تا به گردآوری اطلاعات برای وی بپردازد.که در جبهه نجات فوج تبریز در کنار مشروطه خواهان به رهبری باکسترویل جنگید
دو اتهام بر ایشان وارد شده است که بدآن خواهیم پرداخت :
۱- بنا به گفته احمد کسروی در کتاب خاطراتش، (میرزا احمد عمارلو به عنوان دست یار سرتیپ فضلالله زاهدی در حکومت نظامی خوزستان شرکت داشتهاست. وی در این مدت به سرکیسه کردن مردم میپرداخته است.)
حال این سوال مطرح است احمد کسروی که هر ساله جشن کتاب سوزان و آثار سعدی و حافظ و مولانا و....شاعران بزرگ را به آتش میکشید ؟! و به دین اسلام اعتقادی نداشت؟! و دین جدیدی را بنام دین پاک نهاد را بنیان گذاشت و مورد تفکیر علما و مجتهدین قرار گرفت و سپس از سوی فدائیان اسلام کشته شد چگونه میتواند چنین اظهارات بی اساسی را مطرح کند که در هیچ محکمه و افرادی صاحب نظر و آگاه مورد تائید قرار نگرفته است؟! .میرزا احمد خان عمارلویی در وصیت خود سفارش میکند وی را در صحن حضرت معصومه به خاک بسپارند حال میتوان پی برد چرا میرزا احمد خان مورد مغضوب احمد کسروی بوده است؟!
۲- نکته دوم خارج کردن لباس روحانیت میرزا احمد خان بعد از دوره مجلس شورای ملی دوره سوم و مهاجرت دسته جمعی وکلا به اتفاق هم قطارانش به اروپا که باب بوده انجام شده است که بعد از مدتی به وطن بر میگردد در هیچ نوشته ای حتی در خاطرات وی به کوشش علی امیری چاپ شده است با دین مبین اسلام هیچ تضادی به نگارش در نیامده است و حضرت حجت الاسلام رسول جعفریان ریاست وقت کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مقدمه کتاب از این کتاب و میرزا احمد خان به نیکی یاد کرده است.
برای دیدن تصاویر واضح تر و توضیحات بر روی تصاویر با انگشت کلیک کنید 👇🏼 👇🏼 👇🏼 👇🏼 👇🏼 👇🏼
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
مجلهی الکترونیکی تاریخ و فرهنگ رودبار گیلان دارای تحلیل تحقیقی و پژوهشی است .
مسئولیت مقالات بر عهده نویسندگان و محققان است .
مدیریت مجله هیچ گونه دخل و تصرفی در مقالات ندارد.
هرگونه استفاده از محتویات مقالات مجله بدون هماهنگی پیگرد قانونی از مراجع ذیصلاح دارد .
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.